Особливості регулювання криптовалютних бірж в США

Сполучені Штати Америки є домом для величезної кількості технологічних компаній і стартапів, а рівень життя громадян цієї країни один з найвищих в світі. Тому не дивно, що багато проектів у сфері віртуальних валют бажають продавати свої послуги громадянам цієї країни. У нашому ж випадку цікавить питання організації та реєстрування криптовалютних бірж і надання таких послуг американцям.

Криптобіржі в Америці регулюються на федеральному рівні законом про банківську таємницю (Bank Secrecy Act – далі BSA) як установи, що надають грошові послуги (Money Service Business – далі MSB) і, як установи для переказу грошей (Money transmitters) на рівні штату. Важливо відзначити, що податковими резидентами США є тільки ті компанії, які зареєстровані в США, або компанії у яких податкові резиденти США мають частку володіння (пряма або непряма) понад 10%.

З моменту вступу в силу закону про боротьбу з відмиванням грошей 1994 року, MSB зобов’язані реєструватися в FinCen казначейства США (Financial Crimes Enforcement Network – Мережа по боротьбі з фінансовими злочинами) раз в два роки.

У 2001 році, для боротьби з фінансуванням тероризму був прийнятий антитерористичний закон (USA Patriot Act). Даний закон розширив федеральне регулювання на MSB, виходячи з якого, установи, що надають грошові послуги не можуть здійснювати діяльність без спеціальної ліцензії в штатах, де така ліцензія потрібна. У разі, здійснення такої діяльності без ліцензії, дана діяльність буде визначатися як федеральний злочин. Можна сказати, вищевказані закони ненавмисно створили грунт для кримінального та цивільного регулювання криптобірж.

Перший кейс з віртуальною валютою під цими законами, був проти компанії, яка випускала в 1996 році віртуальну валюту E-gold. За легендою, ця цифрова валюта підтримувалася золотими запасами. З роками ця платіжна система проводила трансакції на мільярди доларів на рік, і творці цієї платформи не побачили як можуть використовувати цю віртуальну валюту представники кримінального світу. Для того, щоб зупинити зловживання, Міністерство Юстиції США пред’явило обвинувальний висновок проти E-gold і його директорів за роботу як неліцензійної установи, що надає грошові послуги. В рамках цих процесів суд ввів наказ про розширення дефініції казначейства США про переведення грошей і після цього трактується як «передача вартості валюти будь-якій формі». Відповідно, директори компанії були визнані винними в експлуатації неліцензійної установи для переказу грошей і їм був призначений штраф в майже 4 мільйони доларів.

Однак, з появою і розвитком криптовалют і криптовалютних бірж цих законів виявилося недостатньо. У березні 2013 року, FinCen представив пояснювальний довідник для бірж, де торгуються криптовалюта («FinCen Guidance») в якому розглядаються позиції, вжиті Міністерством Юстиції в кейсі з E-gold, і пояснюється, що різниці в переказах звичайних фіатних грошей і віртуальних немає. Тобто, отримувати ліцензії потрібно всім, хто займається переказом грошей або наданням фінансових послуг. Можна сказати, що з E-gold почалася пильна увага до криптобірж і компаній, які так чи інакше пов’язані з криптовалютою, найрезонансніші з яких – це Silk Road і біржа BTC-e.

Показовим є випадок з другою компанією. Canton Business Corp. більш відома як BTC-e була східноєвропейської криптобіржою, яка надавала значні послуги американцям і зберігала сервери в США. Її історія почалася в 2011 році. У пікові часи було більш ніж 700 тисяч зареєстрованих користувачів і трансакцій на приблизно 300 мільйонів $ тільки в біткоіні. Як було потім з’ясовано більшість з цих угод використовувалися для різних кримінальних правопорушень. 26 липня Міністерство Юстиції США пред’явило обвинувальний акт голові правління BTC-e Олександру Виннику за управління неліцензованим MSB, відмиванні коштів, і в тому числі, за відмивання коштів, поцуплених з біржи Mt.Gox задовго до цього. Плюс до всього, FinCen нарахував 110 мільйонів $ штрафу за порушення законів AML. Індивідуально Винник повинен був заплатити 12 мільйонів $ за його роль в цих правопорушеннях. Хоча адвокати BTC-e стверджували, що була імплементована програма KYC, Міністерство Юстиції довело, що це було не більше ніж підробка на таку програму, так як така політика для клієнтів була необов’язковою з галочкою «optional», що порушує положення BSA. В цілому FinCen і Міністерство Юстиції угледіли такі порушення: 1) Не зареєстрована біржа як MSB; 2) Відсутність KYC процедур; 3) Відсутність написаної і імплементованої AML програми; 4) Спеціальне приховування трансакцій і відсутність зовнішнього контролю; 5) Не подача звітів про підозрілу активність (SAR); 6) Не зберігали дані про трансакції на суму більше 3000 $; 7) Керівництво BTC-e підозрювало, що їх платформу використовують злочинні елементи для відмивання грошей і не робили ніяких кроків для протидії цьому.

Дані кейси послужили тому, що регулювання MSB почало швидкими темпами вдосконалюватися на федеральному і штатному рівнях. Був розроблений закон, для штатів, які ще не визначили статус криптовалют – Uniform Regulation of Virtual Currency Businesses Act («URVCBA»). Даний закон регулює тільки біржи і операторів гаманців. Фізичні або юридичні особи, які використовують криптовалюту не підпадають під регулювання цього закону.

З усіх штатів тільки штат Нью Йорк випустив спеціальну ліцензію для здійснення обмінних операцій з криптовалютою. Називається вона Bitlicense і видається Департаментом фінансових послуг штату Нью Йорк. Тобто, якщо біржа хоче, щоб жителі Нью Йорка змогли користуватися її послугами, така ліцензія обов’язкова. Вона відома тим, що у неї дуже строгі вимоги до AML, програмного забезпечення, до систем кібербезпеки, бізнес-плану, бухобліку, маркетингу та захисту клієнтів. До слова, з моменту її появи в 2015 році, тільки 9 бірж змогли отримати цю ліцензію.

Виходячи з вищесказаного всі компанії, які надають послуги з обміну віртуальних валют на будь-яку іншу валюту в т.ч. віртуальну визнаються як MSB.

З приводу законодавства проти відмивання грошових коштів та фінансування тероризму в Законі про банківську таємницю (BSA) і PATRIOT ACT, вказується принцип «Знай свого клієнта» – право фінансових інститутів США запитувати інформацію за кореспондентськими рахунками іноземних банків і вимоги від фінансових установ створення «паперових слідів», зберігаючи записи і надавати звіти про певні операції в FinCen. Під дію такого законодавства потраплять навіть ті MSB які знаходяться за межами США, але надають послуги повністю або в значній мірі в США. Наприклад, біржу BTC-e звинуватили за діяльність без ліцензії на території США, недотримання вимог AML та інше. Щоб не наступати на граблі цих компаній для безпечної діяльності в США необхідно:

 

– Зареєструватися в FinCen;

Подати протягом 180 днів після дати створення MSB; Кожні два роки потрібно оновлювати реєстрацію. Відповідальність може бути в формі цивільного штрафу в розмірі до 5000 $ за кожне порушення; і кримінального покарання у вигляді штрафу та / або позбавлення волі на строк до 5 років.

 

– Ідентифікувати клієнтів;

 

– Вести список підозрілих агентів;

 

– Надавати доповідь про підозрілу діяльність (Suspicious Activity Report) у випадках якщо фінансова установа для одного замовника в один день: 1) транзакції на суму більше 2000 $; 2) отримання або видача готівки більше 10000 $; 3) грошовий переказ більше 3000 $; 4) обмін валюти на суму понад 1000 $;

Даний звіт повинен ідентифікувати 5 основних елементів інформації – Хто? Що? Коли? Де? Чому?

 

– AML;

Article 352 PATRIOT ACT; Всі MSB повинні розробити і впровадити програму заходів по боротьбі з відмиванням грошей. Така програма повинна бути розроблена в письмовій формі і порівнянна з ризиками, положенням, розміром, природою і обсягом фінансових послуг, що надаються установою. Повинен бути призначений AML compliance person (немає вимог до кваліфікації).

 

– Підготовка звітів по транзакціях, що перевищують 10000 $ (Currency Transaction Report);

Така форма повинна бути надана протягом 15 днів з дати здійснення транзакції. (Перевірка і запис ID клієнта; запис реквізитів транзакції; зберігати копію звіту про валютну трансакції протягом 5 років.)

 

– Зберігати дані по трансакціях на суму більше 3000 $ протягом 5 років.

 

Відповідно всі компанії, які за законодавством США підпадають під визначення MSB і фізично там не перебувають, але надають послуги в США до них застосовуються ті ж вимоги до звітності та зберігання записів відповідно до Закону про банківську таємницю, що і до компаній, які фізично знаходяться в США.

Як підсумок, Американське законодавство досить суворо ставиться до діяльності криптовалютних бірж, через що багато платформ бажають не мати справу з резидентами США, що вони вказують у себе в Terms & Conditions, або ж просто неможливо пройти верифікацію на біржі бо в графі «країна реєстрації» буде відсутня США. Проте, не можна не відзначити, що біржі які проходять весь комплаенс в Америці як правило користуються великим попитом і характеризуються як безпечні, прозорі та надійні місця для торгівлі криптовалютою.

 

Михайло Гриджук,

юрист ІТ практики MORIS GROUP